[:fr]
Wemmel
Une ZAC est une zone avancée pour cyclistes. Elle permet aux cyclistes de se positionner devant les voitures aux feux de signalisation.
Pourquoi des ZAC ?
Pour sortir les vélos des angles morts des voitures, des camions ou des bus. Le ZAC permet aux cyclistes d’être vus. Il offre aussi une meilleure sécurité aux piétons en augmentant leur distance par rapport aux voitures en attente.
Pour plus de sécurité, nous voulons que ce simple trait de peinture soit peint devant tous nos feux de signalisation !
Vidéo
Les Sens Uniques Limités (SUL) autorisent les cyclistes (et, éventuellement, les cyclomotoristes A) à circuler à contresens dans les rues à sens unique.
Pourquoi des SUL?
Le SUL évite aux cyclistes de faire des détours et/ou de devoir emprunter des axes plus dangereux. Il limite automatiquement la vitesse des voitures.
Les rues à sens unique sont fréquentes dans notre commune où les rues sont souvent étroites. C’est aussi un moyen pour chasser le trafic de transit des rues résidentielles.
Depuis 2002, les SUL sont obligatoires dans toutes les rues à sens unique qui répondent aux conditions minimales. Et toute décision de ne pas instaurer le SUL dans certaines rues doit être motivée.
Notre zone de police n’est pas en ordre avec la législation, moins de 10% des sens uniques sont des SUL.
Pour encourager la pratique du vélo (électrique) nous demandons l’application légale des ZAC et des SUL. Naturellement de manière réfléchie et responsable, afin de garantir la sécurité de tous.
Non les Pays-Bas n’ont pas toujours été LE pays du vélo!
Ce sont les Hollandais qui ont forcé leurs politiques à développer la sécurité des vélos.
Pourquoi ne pas reprendre ce concept gagnant : la piste cyclable séparée des voitures?
Drogenbos
- De Sint Valentram
- Afschaffing van de "milieu" heffing
- Waarom hebben wij geen fietssas, noch beperkte eenrichting straat?
- De politiek dwingen
Zoals op vele plaatsen in België, heeft de sectie Ecolo-Groen van Drogenbos de gebruikers van het openbaar vervoer bedankt met een chocolade!
Deze heffing is onnodig daar het de gemeente is die instaat voor de huisvuilophaling. Het is verwonderlijk dat er nog geen heffing is voor school, OCMW, politie, brandweer,…
Deze is oneerlijk omdat er maar twee tarieven zijn: 20€ voor alleenstaanden en 40€ voor de andere inwoners.
Ze is niet milieuvriendelijk. De ophaling en recyclage van afval moeten betaald worden door de prijzen van de vuilniszakken. Dit beloont de inwoners die sorteren od die weinig afval produceren, zoals onze oudere bevolking. En de andere inwoners aanzet tot een gedragsverandering om minder te verspillen.
Inderdaad de gemeente moet zijn inkomsten vinden in de opcentiemen en personenbelasting. Deels terug te vinden in de belastingaangifte. Deze heffing is eerlijker daar deze is aangepast aan het inkomen van elke persoon.
Deze valt duurder uit omdat de gemeente er zelf voor moet zorgen deze te innen.
Wat is een fietssas?
Een fietsas is een vooruitgeschoven zone voor fietsers. Deze voorziet er in de fietsers te positioneren voor de wagens aan elk verkeerslicht.
Waarom een fietsas?
Voor de fietsers uit de dodemanshoek te trekken van de wagens, vrachtwagens of bussen. De ZVF zorgt ervoor dat fietsers gezien worden. Deze geeft ook een betere bescherming aan de voetgangers door de afstand te vergroten tusseneen en de stilstaande wagens.
Voor een betere veiligheid, willen wij dat er voor elk verkeerslicht zo een zone wordt geschilderd.
Wat is een beperkte eenrichting straat?
De beperkte eenrichting straat vermijd aan de fietsers om omwegen te doen of/en wegen te gebruiken die gevaarlijker zijn.
De eenrichtingsstraten zijn in onze gemeente meer aanwezig daar waar de straten smaller zijn. Dit is ook een manier om het sluipverkeer in onze residenties te ontmoedigen.
Sinds 2002, zijn de beperkte eenrichting straat een verplichting in al de eenrichtingsstraten die voldoen aan de minimale vereisten. Het niet toepassen van beperkte eenrichting straat in bepaalde straten moet verantwoord worden.
Onze politiezone is niet in orde met de wetgeving, minder dan 10% eenrichting straten zijn beperkte eenrichting straat.
Om het gebruik van de fiets (elektrisch) te bevorderen, vragen wij de wettelijke toepassing van fietssas en beperkte eenrichting straat te respecteren. Door middel van doordachte verantwoordelijkheid, om de veiligheid van iedereen te verzekeren.
Neen, Nederland is niet altijd het fietsland geweest!